Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024

Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑYΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ-ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΣ

από το βιβλίο







ΣΧΟΛΕΙΟ
 ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣ ΤΟΥ ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΠΗΓΕΣ

 Το παλάτι είναι ο τόπος διαμονής του αυτοκράτορα, αλλά και το κέντρο διοίκησης της αυτοκρατορίας. Ο ιππόδρομος είναι ο χώρος έκφρασης και ψυχαγωγίας του λαού. Τα σωματεία των Δήμων οργανώνουν

​τους αγώνες που γίνονται εκεί.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΗΓΕΣ




Για να βελτιώσει την εικόνα του Ιπποδρόμου, ο Κωνσταντίνος έφερε έργα τέχνης από όλη την αυτοκρατορία για να την κοσμούν. Ανάμεσά τους ηταν και ο Τρίποδας των Πλαταιών, η Στήλη των όφεων.Ο Κωνσταντίνος διέταξε να μετακινηθει από το Ναό του Απόλλωνα στο Μαντείο των Δελφών και να βρεθει στο μέσο του Ιπποδρόμου, στην Ακανθα, ως συμβολικό θεμέλιο της νέας πόλης.





Το μέρος όπου ο Μέγας Κωνσταντίνος είχε παραχωρήσει από το 331 το δικαίωμα στο λαό να εκφράζει ελεύθερα τη γνώμη του ήταν ο Ιππόδρομος, .... όπου μπορούσε επίσης να ζητήσει την αντικατάσταση ή την τιμωρία  αξιωματούχων.11

ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΣ


       



Picture
Το ιερό ανάκτορο















ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΣ

















































 Γράφω μια μικρή φανταστική ιστορία για 

- ΕΝΑΝ ΠΕΡΙΠΑΤΟ ΣΤΟΝ ΙΠΠΟΔΡΟΜΟ

ή   

Αναζητώντας την κληρονομιά των Περσικών Πολέμων στους δρόμους και τις πλατείες της Κωνσταντινούπολης

θα τα πουμε μαζι τη Δευτέρα
αν θέλετε να δειτε φωτο πατήστε πανω στις εικόνες




Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2024

Προσανατολισμός

 ΠΑΡΑΤΗΡΩ ΤΟΥΣ ΧΑΡΤΕΣ-ΕΝΤΟΠΙΖΩ  ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ-ΔΙΑΦΟΡΕΣ 








θα μαθουμε

να φτιάχνουμε μια πυξιδα 
Τι είναι προσανατολισμός
Να χρησιμοποιείτε την πυξίδα και το χάρτη  για τον προσανατολισμό σας
   Για τη σχετική θέση ενός τόπου στο χάρτη
Picture


Picture

​Όταν κάποιος μας αναφέρει πού βρίσκεται χρησιμοποιώντας ένα συγκεκριμένο σημείο, λέμε ότι ορίζει τη σχετική θέση του ως προς το σημείο αυτό. Με τον ίδιο τρόπο μπορούμε να προσδιορίσουμε τη θέση μιας πόλης ή περιοχής σε σχέση με μία άλλη.
Σήμερα για τον προσανατολισμό μας χρησιμοποιούμε τα σημεία του ορίζοντα. Είναι ένας τρόπος που τον έχουν δεχθεί όλοι οι άνθρωποι και έτσι μπορούμε να προσδιορίζουμε τη θέση μας κάθε στιγμή, όταν υπάρχει ανάγκη.

Ας βρούμε πώς προσδιορίζουμε τα σημεία του ορίζοντα:
Η ανατολή του ήλιου δηλώνει το ξεκίνημα μιας νέας ημέρας. Το πρωί στο προαύλιο του σχολείου τείνουμε το δεξί μας χέρι προς το μέρος που ανατέλλει ο ήλιος. Το πρόσωπό μας τότε θα κοιτά το Βορρά, η πλάτη μας θα είναι στραμμένη προς το Νότο και το αριστερό μας χέρι θα δείχνει τη Δύση.
Κάθε χάρτης είναι προσανατολισμένος, δηλαδή δείχνει τα σημεία του ορίζοντα. Ο Βορράς είναι στο επάνω μέρος, ο Νότος στο κάτω μέρος, η Ανατολή στα δεξιά και η Δύση στα αριστερά
Picture
Συνήθως οι κατευθύνσεις που πρέπει να περιγράψουμε δεν είναι ακριβώς βόρεια, νότια, ανατολικά ή δυτικά. Γι' αυτό χρησιμοποιούμε και ενδιάμεσες κατευθύνσεις: βορειοανατολικά, βορειοδυτικά, νοτιοανατολικά, νοτιοδυτικά.

Πυξίδα

Η πυξίδα είναι ένα όργανο, που μας βοηθάει να προσανατολιζόμαστε. Ο Βορράς είναι πάντα το σημείο του ορίζοντα που δείχνει πάντα η μαγνητική βελόνα.
Picture
Picture

προσανατολισμος του χαρτη με τη βοηθεια πυξιδας


Επανάληψη ενότητας


Picture

Picture
κλικ στην εικόνα για να παίξεις με την πυξίδα

Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2024

 Ομπρός βοηθάτε να σηκώσουμε τον ήλιο πάνω από την Ελλάδα,

ομπρός, βοηθάτε να σηκώσουμε τον ήλιο πάνω από τον κόσμο

Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2024

Ιουλιανός -Θεοδόσιος

 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

 ΔΙΑΒΑΖΩ ΚΑΛΑ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ, ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΩ ΠΡΟΦΟΡΙΚΑ ΣΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:









Ιουλιανός 

Γεννήθηκε  στην Κωνσταντινούπολη, από επιφανείς γονείς, τη νεαρή Χριστιανή Βασιλίνα και τον αδελφό του Μεγάλου Κωνσταντίνου, Ιούλιο Κωνστάντιο.Ο Ιουλιανός είχε βαφτιστεί και μεγαλώσει ως Χριστιανός.

Ο Ιουλιανός ήτανΡωμαίος αυτοκράτορας από το 361 έως το 363και ένας διάσημος λόγιος και στρατιωτικός ηγέτης που ανακηρύχθηκε αυτοκράτορας από τα στρατεύματά του.

 Ο Ιουλιανός είχε σπουδάσει αρχαία ελληνική φιλοσοφία στην Αθήνα και την Αντιόχεια. Οι σπουδές και η ζωή του στην Αθήνα τού προκάλεσαν το θαυμασμό για τον ελληνικό πολιτισμό, τους ολύμπιους θεούς και τη λατρεία τους. 
Γι’ αυτό, όταν έγινε αυτοκράτορας, προσπάθησε να επαναφέρει τη λατρεία της παλαιάς θρησκείας και να περιορίσει τη χριστιανική.

Πολιτικές ως αυτοκράτορας

Ο Ιουλιανός, ο μοναδικός πλέον Αύγουστος , απλοποίησε πολύ τη ζωή του παλατιού και μείωσε τα έξοδά του. Περιόρισε αμέσως την αυτοκρατορική γραφειοκρατία, μείωσε τους φόρους και προσπάθησε να τονώσει την τοπική αυτοδιοίκηση.Εξέδωσε προκηρύξεις στις οποίες δήλωνε την πρόθεσή του να κυβερνήσει ως φιλόσοφος . Με ένα διάταγμα του 361 διακήρυξε την ελευθερία της λατρείας για όλες τις θρησκείες.

Πέντε μήνες μετά την στέψη του, ο αυτοκράτορας Ιουλιανός έφυγε από την Κωνσταντινούπολη  .Στην Αντιόχεια ο Ιουλιανός έμεινε εννέα μήνες ελπίζοντας να ζήσει το όνειρο της επιστροφής στην ελληνική αρχαιότητα, στηρίζοντας τους εκεί ελληνιστές, τους ρήτορες, τους γραμματικούς και τους τελευταίους οπαδούς της λατρείας του θεού Απόλλωνα, οργάνωσε την εκστρατεία εναντίον  Περσών. Ήταν σκοπός του θείου του, του Μεγάλου Κωνσταντίνου, ο οποίος πέθανε το 337 στον δρόμο προς το περσικό μέτωπο. Ήταν σκοπός και του ξαδέλφου του, του Κωνστάντιου Β΄, ο οποίος πέθανε και αυτός στον δρόμο προς το περσικό μέτωπο το 361.

Η προσπάθεια αυτή του Ιουλιανού, παρότι δεν είχε άμεσα αποτελέσματα, δημιούργησε σοβαρές αντιδράσεις και διαμάχες ανάμεσα στους πιστούς των δύο θρησκειών. Γι’ αυτό ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος, που τον διαδέχτηκε κήρυξε το Χριστιανισμό επίσημη θρησκεία και πήρε αυστηρά μέτρα κατά της θρησκείας των εθνικών:
  • Έκλεισε τους αρχαίους ναούς, απαγόρευσε τη λατρεία των αρχαίων θεών και όρισε, με νόμο, βαρύτατες ποινές για τους παραβάτες.
  • Κατάργησε τους Ολυμπιακούς αγώνες (392 μ.Χ.), τα Ελευσίνια μυστήρια κι έκλεισε το Μαντείο των Δελφών.
  • Ανέχτηκε την καταστροφή και τη λεηλασία αρχαίων ναών, μνημείων και έργων τέχνης από φανατικούς χριστιανούς.


Για όλα αυτά οι χριστιανοί ονόμασαν το Θεοδόσιο «Μέγα» και τον Ιουλιανό «Παραβάτη» ή «Αποστάτη». 
Ο χριστιανισμός όμως τελικά επιβλήθηκε με τη διδασκαλία του και το έργο των πατέρων της εκκλησίας. Ιδιαίτερη συμβολή στην ειρηνική εξάπλωση του χριστιανισμού είχαν οι τρεις ιεράρχες, Μέγας Βασίλειος, Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός και Ιωάννης ο Χρυσόστομος, οι οποίοι συνδύασαν την αρχαία ελληνική παιδεία με τα διδάγματα της νέας θρησκείας. 
OI ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ -ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ



Τι σχεση εχει η παιδεια με το πεταγμα του αετου....

συμβολιζει μια βασικη παιδαγωγικη αρχη των Τριων Ιεραρχών ,την αυτενεργεια; Το σπρωξιμο  που χρειαζομαστε ολοι  για να ανοιξουμε τα φτερά μας...

https://youtu.be/4gqWncBBTB4?si=B9L5tARlbUQTIjOw

Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2024

ΥΠΑΤΙΑ - ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΑΤΙΑ   https://www.emeimathias.gr/ypatia/

https://www.emeimathias.gr/ypatia/   ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Κορυφαίες ερωτήσεις

Πότε γεννήθηκε η Υπατία;

Πότε πέθανε η Υπατία;

Γιατί είναι διάσημη η Υπατία;

Υπατία , (γεννήθηκε περίπου το 355 Π.Χ. —πέθανε Μάρτιος 415, Αλεξάνδρεια), μαθηματικός , αστρονόμος και φιλόσοφος
που έζησε σε μια πολύ ταραγμένη εποχή στην ιστορία της Αλεξάνδρειας .
Είναι η πρώτη γυναίκα μαθηματικός για τη ζωή και το έργο της οποίας
υπάρχουν αρκετά λεπτομερείς γνώσεις.Η Υπατία έμαθε μαθηματικά από τον πατέρα της τον Θέωνα. Κατάφερε να τον ξεπεράσει σε αυτό τον τομέα και να διδάξει σε πολλούς μαθητές.
Ήταν, στην εποχή της, η κορυφαία μαθηματικός και αστρονόμος στον κόσμο, η μόνη γυναίκα για την οποία μπορεί να γίνει τέτοιος ισχυρισμός. Ήταν επίσης δημοφιλής δασκάλα σε φιλοσοφικά θέματα λιγότερο εξειδικευμένου χαρακτήρα, προσελκύοντας πολλούς πιστούς μαθητές και μεγάλο κοινό. 
Αν και η Υπατία τηρούσε πιστά τις Πυθαγόρεις και Νεοπλατωνικές  αρχές, δεν απαιτούσε από τους μαθητές της, που ήταν διαφόρων θρησκειών, ανάλογους περιορισμούς. Όπως κάθε φιλόσοφος της αρχαιότητας, έτσι και η Υπατία προσπαθούσε να βοηθήσει τους μαθητές της να αντιληφθούν την πραγματική ομορφιά της ζωής ,τη χαρά και την αληθινή γνώση.
Επιμελήθηκε έργα γεωμετρίας, άλγεβρας και αστρονομίας, και γνώριζε πώς να κατασκευάζει αστρολάβους και υγροσκόπια. Αν και το έργο της χάθηκε, η παράδοση στην οποία εργάστηκε και τα κείμενα που σχολίασε αποδείχτηκε ότι ήταν η ακριβής βάση για το επόμενο βήμα στην ιστορία των μαθηματικών. Όταν τον δέκατο έβδομο αιώνα ο Vieta και ο Φερμά άρχισαν να διερευνούν τις κωνικές τομές τα έργα του Διόφαντου και του Απολλώνιου ήταν ζωτικής σημασίας. 










Για τον θάνατό της υπάρχουν πολλές θεωρίες για το ποιος ήταν υπεύθυνος και ποια ήταν τα κίνητρα, αλλά τίποτα δεν είναι σίγουρο. Ο θάνατος της είναι ίσως και ο λόγος που η Υπατία έμεινε αθάνατη στο πέρασμα των αιώνων. Πολλοί ερευνητές μάλιστα, χωρίζουν την εποχή του Δωδεκάθεου από την εποχή του Χριστιανισμού σύμφωνα με την ημερομηνία του θανάτου της, το 415. Εκείνη την περίοδο, υπήρχε πολύ ένταση και μίσος μεταξύ των Εβραίων και των Χριστιανών της Αλεξάνδρειας.Ο θάνατό  της Υπατίας περιγράφεται στα γραπτά του χριστιανού ιστορικού του 5ου αιώνα Σωκράτη του Σχολαστικού ως εξής σε μετάφραση: «Όλοι οι άνθρωποι την σεβόταν και την θαύμαζαν για την απλή ταπεινοφροσύνη του μυαλού της. Ωστόσο, πολλοί με πείσμα την ζήλευαν. Με λίγα λόγια, ορισμένοι πεισματάρηδες και απερίσκεπτοι κοκορόμυαλοι τη σκότωσαν.

 Η πρωτοβουλία για την ίδρυση μιας οικουμενικής βιβλιοθήκης οφείλεται στον Μέγα Αλέξανδρο, αλλά πρωτίστως στον Αριστοτέλη ο οποίος του ενέπνευσε την ιδέα της συλλογής όλης της γραπτής και προφορικής παράδοσης σε μια οικουμενική βιβλιοθήκη. Το όραμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου ξεκίνησε να πραγματοποιείται από τον Πτολεμαίο τον Α’, στην Αλεξάνδρεια, όπου και ιδρύθηκε το μουσείο και η αλεξανδρινή βιβλιοθήκη. Έτσι άρχισε η συγκέντρωση του επιστημονικού και πολιτιστικού πλούτου, ο οποίος ήταν διασκορπισμένος σε πολλές μικρές συλλογές και βιβλιοθήκες. Αποτέλεσε έναν χώρο όπου άνθησαν οι επιστήμες, το πρώτο ίσως αρχαίο πανεπιστήμιο, καθώς και αποθήκη ενός τεράστιου όγκου γνώσεων, ανυπολόγιστης πνευματικής αξίας, που ως γνωστόν, βέβαια , αργότερα καταστράφηκε.