Πέμπτη 1 Μαΐου 2025

 Εργαστήρια Δεξιοτήτων – Ε΄ Τάξη

ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ:25

Θεματική Ενότητα: Δημιουργικό και Ασφαλές Διαδίκτυο

Τίτλος Εργαστηρίου: Από το Κέμπριτζ στον Ηράκλειτο... με ένα κλικ!

Σκοπός

Οι μαθητές μέσα από μια διαθεματική δράση να γνωρίσουν τον δημιουργικό και ασφαλή τρόπο αξιοποίησης του διαδικτύου για έρευνα, παραγωγή ψηφιακού περιεχομένου και ομαδική παρουσίαση. Να ενισχυθεί η κριτική σκέψη, η αισθητική παιδεία και η φιλοσοφική αναζήτηση, με βάση την παιδική ματιά.. Έτσι, μέσω των επτά εργαστηρίων του προγράμματος που συνοδεύονται από τη χρήση εργαλείων του διαδικτύου, οι μαθητές/τριες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να κατανοήσουν ότι, εκτός από τα παιχνίδια (games), τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το YouTube, υπάρχουν και άλλες επιλογές που μπορούν να συνδυάσουν τη δημιουργική απασχόληση, την ψυχαγωγία και τη βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων (παραγωγή ψηφιακού περιεχομένου). Επιπρόσθετα, στη φιλοσοφία του προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες να έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόσουν διαδικασίες αξιολόγησης (κριτήρια αξιολόγησης) σε διαδικτυακό υλικό που μπορεί να χρησιμοποιήσουν για μορφωτικούς και ενημερωτικούς σκοπούς, ενώ παράλληλα να γνωρίζουν τι προβλέπεται για τα πνευματικά δικαιώματα σε σχέση με τη χρήση/δημιουργία ψηφιακού διαδικτυακού υλικού, τόσο από την πλευρά του δημιουργού όσο και από την πλευρά του/της χρήστη/στριας.

Διαθεματική Σύνδεση

- Γλώσσα: Σενάριο, παρουσίαση, λόγος, Έκφραση, ερμηνεία λόγου

- Μουσική: Ηχητική επένδυση - σύνδεση με αρχαίο μέλος

- Εικαστικά: Επιλογή αγγείων, εικονική σκηνοθεσία

- Πληροφορική: Παρουσίαση Pecha Kucha, βίντεο μοντάζ

- Φιλοσοφία - Ιστορία: Γνωριμία με τον Ηράκλειτο

Εργαλεία και Μέσα

- YouTube (ασφαλής αναζήτηση)

- WINDOWS MOOVIE MAKER (δημιουργία βίντεο)

- Google / (αναζήτηση Cambridge)

- PowerPoint / Pecha Kucha

- Εργασία σε ομάδες

Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου

Α1. Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs)

Α2. Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό

περιβάλλον)

Β2.Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας

Γ1. Δεξιότητες της τεχνολογίας

Γ2. Δεξιότητες διαχείρισης των Μέσων


Σύνδεση με τη Βασική Θεματική


Δεξιότητες που καλλιεργούνται

- Κριτική σκέψη και δημιουργικότητα

- Ψηφιακός γραμματισμός

- Φιλοσοφικός και ιστορικός στοχασμός

- Ομαδικότητα και συνεργασία

- Ασφαλής χρήση του διαδικτύου

- Δημόσια παρουσίαση – αυτοπεποίθηση

Περιγραφή Δράσης

Οι μαθητές εμπνεύστηκαν από μια έρευνα του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ για το αρχαιότερο «ροκ τραγούδι» και γνώρισαν τη σκέψη του Ηράκλειτου. Δημιούργησαν σενάριο, σκηνοθέτησαν, μοντάρισαν και παρουσίασαν το έργο τους με μορφή Pecha Kucha. Με ασφάλεια και δημιουργικότητα αξιοποίησαν ψηφιακά εργαλεία, ανέλυσαν φιλοσοφικά ρητά, σχεδίασαν εικαστικά πλαίσια και μοιράστηκαν τη δουλειά τους διαδικτυακά. Το έργο τους απεστάλη και στο Πανεπιστήμιο του Cambridge.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Με το πέρας του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες αναμένεται να μπορούν:

Να αναγνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά της ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο.

Να εντοπίζουν πιθανούς κινδύνους και να προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης.

Να κατανοούν την αξία της ψηφιακής ευγένειας και του σεβασμού στην επικοινωνία στο διαδίκτυο.

Να χρησιμοποιούν δημιουργικά το διαδίκτυο για παραγωγή περιεχομένου (π.χ. σενάριο, βίντεο, παρουσιάσεις).

Να συνεργάζονται για έναν κοινό σκοπό, αξιοποιώντας τα ψηφιακά εργαλεία με ασφάλεια.

Να παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους με σαφήνεια και αυτοπεποίθηση (π.χ. μέσω Pecha Kucha παρουσίασης).

Να αναστοχάζονται σχετικά με τη συμπεριφορά τους στο διαδίκτυο.


Αναλυτική περιγραφή των εργαστηρίων (Ε΄ τάξη)


1ο εργαστήριο: Γνωριμία με την έρευνα


Παρουσίαση της έρευνας του Πανεπιστημίου Κέμπριτζ για το αρχαίο τραγούδι "Λεγούσιν".

Συζήτηση για τις πηγές πληροφόρησης στο διαδίκτυο και αξιολόγηση της αξιοπιστίας.

Σύνδεση με τον φιλόσοφο Ηράκλειτο — εννοιολογικός χάρτης.


2ο εργαστήριο: Φιλοσοφία και σύγχρονη ματιά


Ανάγνωση και ερμηνεία ρητών του Ηράκλειτου.

Δημιουργία σεναρίου με βάση πέντε επιλεγμένα ρητά.

Συζήτηση για τη ροή της πληροφορίας στο διαδίκτυο και τη φιλοσοφική της προσέγγιση.

3ο εργαστήριο: Δημιουργία – οπτικοακουστική αφήγηση


Διαμόρφωση της παρουσίασης σε μορφή Pecha Kucha (20 εικόνες x 20 δευτερόλεπτα).

Επιλογή εικόνων: Αττικά αγγεία και αρμονία με το περιεχόμενο.

Χωρισμός ρόλων: σκηνοθεσία, μοντάζ, αφήγηση, τεχνική υποστήριξη.



4ο εργαστήριο: Τελική επεξεργασία – ασφάλεια στο διαδίκτυο


Εισαγωγή κανόνων για ασφαλή ανάρτηση βίντεο στο YouTube.

Συζήτηση για τα προσωπικά δεδομένα και τα πνευματικά δικαιώματα στη μουσική.

Τελική προβολή στην τάξη και σύνταξη συνοδευτικού email στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ


🔹 Τρόποι αξιολόγησης


Παρατήρηση της συμμετοχής, της συνεργασίας και της υπευθυνότητας των μαθητών/τριών κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων.


Αξιολόγηση του παραγόμενου έργου:


Το σενάριο και η σκηνοθεσία του βίντεο.

Η δομή και το περιεχόμενο της παρουσίασης Pecha Kucha.

Η δημιουργικότητα και η θεματική συνάφεια με την ασφαλή και δημιουργική χρήση του διαδικτύου.

Συζήτηση στην ολοκλήρωση του έργου (καθοδηγούμενος αναστοχασμός με ερωτήσεις όπως: Τι έμαθες; Τι σου άρεσε; Τι θα πρότεινες σε άλλους;)

Αυτοαξιολόγηση , ομαδική ανατροφοδότηση προφορικά.

Αναδεικνύεται το παιδαγωγικό περιεχόμενο και η συνάφεια με τη θεματική ενότητα ( «Δημιουργικό και ασφαλές διαδίκτυο»).

Διαθεματική σύνδεση και συμμετοχή των μαθητών.

«Παίζουμε και Μαθαίνουμε Παρέα, Πάντα με Βλέμμα Θετικό..!!»

Ε΄ Δημοτικού

Αρ.μαθητών: 25

Ζω καλύτερα - Ευ ζην

Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη


1.Σκοπός

Ο σκοπός της σύγχρονης εκπαίδευσης είναι να συμβάλλει-πέραν των άλλων στη διανοητική και ψυχοσωματική ανάπτυξη των μαθητών/τριών. Ως εκ τούτου, κρίνεται αναγκαίος ο σχεδιασμός και η εφαρμογή προγραμμάτων προσανατολισμένων στη θετικότητα, στην ενίσχυση πολλών πλευρών της προσωπικότητας του/της μαθητή/τριας, καθώς και στον εμπλουτισμό του συναισθηματικού του/της κόσμου. Σύμφωνα με τον Coleman (1995), σκοπός των προγραμμάτων αυτών είναι η κατάκτηση κοινωνικών και συναισθηματικών ικανοτήτων, που θα βοηθήσουν ευρύτερα τον μαθητή/τρια στην ψυχοκοινωνική του προσαρμογή και στις σχέσεις του με τους «σημαντικούς άλλους»

Με βάση τα παραπάνω, το πρόγραμμα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων 21+, με τίτλο, Παίζουμε και Μαθαίνουμε Παρέα, Πάντα με Βλέμμα Θετικό..!!, είναι προσανατολισμένο, μέσα από ομαδοσυνεργατικές-κατά βάση-δραστηριότητες (λεκτικές, καλλιτεχνικές, κινητικές κ.λπ.), στην καλλιέργεια και ενίσχυση του αλτρουισμού, της ενσυναίσθησης, της αισιοδοξίας, του χιούμορ, της δημιουργικότητας, της έκφρασης συναισθήματος, της ανθεκτικότητας, της αυτοεκτίμησης, της αυτεπίγνωσης και της υπευθυνότητας, ώστε να βοηθηθούν οι μαθητές/τριες, να γίνουν ακόμη πιο δεκτικοί/ες, στη δυνατότητα κατανόησης, συνύπαρξης, συνεργασίας και φιλίας, με τον/την άλλο/η, τον/την διαφορετικό/ή.


2.Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου: 

Α1. Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs) Α2. Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)1 Α3. Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας Β1. Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής Β3. Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης 

 Σύνδεση με τη Βασική Θεματική: αυτομέριμνα και ψυχική υγεία 

 Προγράμματα Σπουδών ΔΕΠΣΣ-ΑΠΣ: Το πρόγραμμα των βιωματικών εργαστηρίων (Εργαστήρια Δεξιοτήτων 21+), με τίτλο, Παίζουμε και Μαθαίνουμε Παρέα, Πάντα με Βλέμμα Θετικό..!! είναι εναρμονισμένο με τα προγράμματα σπουδών για το δημοτικό (ΔΕΠΣΣ-ΑΠΣ):  Ελληνικής γλώσσας  Εικαστικών  Θεάτρου  Θρησκευτικών  Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής  Μουσικής  Πληροφορικής  Φυσικής Αγωγή




3.Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα



Να κατανοήσουν τα παιδιά τη σημασία του παιχνιδιού στην ανάπτυξη της κοινωνικότητας και των πολιτισμικών αξιών.

Να γνωρίσουν παραδοσιακά παιχνίδια από διαφορετικούς τόπους και εποχές.

Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, επικοινωνίας και δημιουργικής έκφρασης.

Να ευαισθητοποιηθούν ως προς τις αξίες της ισότητας, της αποδοχής και της ελευθερίας μέσω του παιχνιδιού.

Τα παιδιά να κατανοήσουν πώς το παιχνίδι αντανακλά την κοινωνία και τις αξίες της.

Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας.

Να ενισχυθεί η φαντασία και η δημιουργικότητα μέσω της κατασκευής παιχνιδιών.

Να αποκτήσουν ευαισθησία στην αποδοχή της διαφορετικότητας και την ελευθερία έκφρασης.



4. Μέθοδοι Αξιολόγησης


Παρατήρηση της συμμετοχής και της συνεργασίας κατά τις δραστηριότητες.


Συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων μετά το παιχνίδι και τις παρουσιάσεις.


Αυτοαξιολόγηση από τα παιδιά με ερωτήσεις όπως: «Τι μου άρεσε περισσότερο;», «Τι έμαθα;», «Πώς ένιωσα παίζοντας;».



5. Υλικά & Πόροι


Βίντεο με παραδοσιακά παιχνίδια.


Χαρτιά, μαρκαδόρους, κόλλα, ψαλίδια για τη δημιουργία παιχνιδιών.


Χώρος για παιχνίδι και παρουσίαση.



ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ



1ο  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Τίτλος Εργαστηρίου: Το παιχνίδι είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας


Στόχοι του Εργαστηρίου:


Να γνωρίσουν οι μαθητές τον ρόλο του παιχνιδιού σε διαφορετικές κοινωνίες και εποχές.


Να αναγνωρίσουν τη σημασία του παιχνιδιού στην ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων.


Να καλλιεργήσουν ενσυναίσθηση, φιλία και αποδοχή της διαφορετικότητας.


Να αναστοχαστούν για τις μορφές παιχνιδιού που επιλέγουν και τον τρόπο που παίζουν.




 Δραστηριότητες:



1η   ενότητα: Άγραφοι και Γραπτοί Κανόνες στα Παιχνίδια


Τα παιδιά παρατήρησαν ότι στα παιχνίδια του ελεύθερου παιχνιδιού οι κανόνες δεν είναι πάντα γραπτοί, αλλά γίνονται σεβαστοί  οι  άγραφοι.


Αντίθετα, στα κατευθυνόμενα παιχνίδια, όπου η δομή είναι πιο συγκεκριμένη, οι κανόνες είναι συνήθως γραπτοί και αυστηροί.


Η διαφορά αυτή βοηθά στην κατανόηση της ελευθερίας και της δομής στα παιχνίδια, αλλά και πώς αυτές οι έννοιες συνδέονται με την καθημερινή ζωή και κοινωνική συμπεριφορά.



2. Εργαστήριο:

 «Δημιουργούμε Νέους Κανόνες – Το Παιχνίδι ως Έκφραση Ελευθερίας»


1. Στόχοι


Να εξασκηθούν τα παιδιά στη δημιουργικότητα και στη συνεργασία.


Να κατανοήσουν πώς οι κανόνες μπορούν να αλλάξουν και να βελτιωθούν για πιο δίκαιο και διασκεδαστικό παιχνίδι.



2. Δραστηριότητες


Επιλογή γνωστού παιχνιδιού (ανακρουσία, χαλκή μυία).


Ανάλυση και συζήτηση των υπαρχόντων κανόνων.


Ομαδική εργασία για την τροποποίηση ή δημιουργία νέων κανόνων.


Δοκιμή του παιχνιδιού με τους νέους κανόνες στην αυλή ή στην τάξη.


Ανατροφοδότηση και συζήτηση για τις αλλαγές.



3. Αποτελέσματα


Ανάπτυξη κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας.


Ενίσχυση ομαδικότητας και δεξιοτήτων επικοινωνίας.



4. Αξιολόγηση


Παρατήρηση της συμμετοχής και της συνεργασίας.


Αξιολόγηση της εφαρμογής των νέων κανόνων και της παρουσίασης της ομάδας.



5. Υλικά


Χαρτιά για σημειώσεις.


Υλικά για σημειώσεις κανόνων (π.χ. μαρκαδόροι, πίνακας).



2. Περιγραφή Δραστηριοτήτων


Εισαγωγή – Συζήτηση:

Αναφορά στο παιχνίδι ως κοινωνικό φαινόμενο και πολιτισμικό αποτύπωμα. Συζήτηση με τα παιδιά για τα αγαπημένα τους παιχνίδια και πώς παίζουν.


Παρατήρηση – Ανάλυση:

Προβολή βίντεο με αρχαία παιχνίδια (π.χ. ανακρουσία σε διαφορετικές χώρες) και συζήτηση για τις ομοιότητες και διαφορές.


Δημιουργική Δραστηριότητα:

Σχεδιασμός και κατασκευή δικού τους παιχνιδιού, με κανόνες που εκφράζουν αξίες όπως ελευθερία, συνεργασία και σεβασμό.


Παρουσίαση και Παιχνίδι:

Παρουσίαση των δημιουργιών από τα παιδιά και από κοινού παιχνίδι με τα νέα τους παιχνίδια.




3. Εργαστήριο: «Το Παιχνίδι και η Ιστορία του – Αλλαγές και Συμβολισμοί»


1. Στόχοι


Να γνωρίσουν τα παιδιά την ιστορική εξέλιξη ενός παραδοσιακού παιχνιδιού.


Να κατανοήσουν πώς κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα επηρέασαν τους κανόνες και τη μορφή του παιχνιδιού.


Να αναπτύξουν κριτική σκέψη μέσα από τη σύγκριση αλλαγών σε διαφορετικές χώρες.



2. Δραστηριότητες


Προβολή βίντεο με παραδείγματα του ίδιου παιχνιδιού (π.χ. κουτσό) σε διαφορετικές χώρες και εποχές.


Συζήτηση για τις αλλαγές στους κανόνες και τα πιθανά αίτια (π.χ. ναζιστική Γερμανία).


Ομαδική δραστηριότητα: τα παιδιά καταγράφουν ή ζωγραφίζουν τις διαφορές που παρατήρησαν.


Παρουσίαση των ομάδων και συζήτηση για το πώς οι κανόνες επηρεάζουν το παιχνίδι και την κοινωνία.



3. Αποτελέσματα


Κατανόηση σύνδεσης ιστορίας και καθημερινής ζωής μέσα από το παιχνίδι.


Ανάπτυξη κριτικής σκέψης και παρατηρητικότητας.


Ενίσχυση συνεργασίας και έκφρασης απόψεων.



4. Αξιολόγηση


Παρατήρηση συμμετοχής και ενεργού ακρόασης.


Αξιολόγηση των καταγραφών/ζωγραφιών και της παρουσίασης.



5. Υλικά


Βίντεο ,τετράδιο


Χαρτιά ζωγραφικής, μολύβια, μαρκαδόροι.






4. Εργαστήριο: «Το Παιχνίδι ως Μέσο Έκφρασης και Κοινωνικής Αλληλεπίδρασης»


1. Στόχοι


Να κατανοήσουν τα παιδιά τον κοινωνικό ρόλο του παιχνιδιού.


Να αναγνωρίσουν το παιχνίδι ως μέσο έκφρασης συναισθημάτων και επικοινωνίας.



2. Δραστηριότητες


Συζήτηση για το τι νιώθουν όταν παίζουν και πώς αλληλεπιδρούν με τα άλλα παιδιά.


Ασκήσεις ρόλων: τα παιδιά αναπαριστούν παιχνίδια που δείχνουν συνεργασία, ανταγωνισμό, βοήθεια.


Δημιουργία μικρών θεατρικών σκηνών με θέμα το παιχνίδι και τις σχέσεις μεταξύ παικτών.


Καταγραφή των συναισθημάτων και παρατήρηση συμπεριφορών.



3. Αποτελέσματα


Ανάπτυξη ενσυναίσθησης και κοινωνικών δεξιοτήτων.


Ενίσχυση αυτοέκφρασης και επικοινωνίας.



4. Αξιολόγηση


Παρατήρηση συμμετοχής και συνεργασίας.


Ανατροφοδότηση από τα παιδιά για τα συναισθήματα που ένιωσαν.



5. Υλικά


Χώρος για κίνηση και θεατρικό παιχνίδι.


Υλικά για σημειώσεις.



6. Εργαστήριο: «Το Παιχνίδι και η Φύση – Εξερεύνηση και Δημιουργία με Φυσικά Υλικά»


1. Στόχοι


Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά για το περιβάλλον.


Να ανακαλύψουν πώς μπορούν να χρησιμοποιήσουν φυσικά υλικά για παιχνίδι και δημιουργία.



2. Δραστηριότητες


Συλλογή φυσικών υλικών (πέτρες, φύλλα, κλαδιά) σε εξωτερικό χώρο.


Κατασκευή παιχνιδιών ή παιχνιδιών με φυσικά υλικά (π.χ. πέτρες για κουτσό, φύλλα για κάρτες).


Παιχνίδια ομαδικά με τα υλικά που συνέλεξαν.


Συζήτηση για τη σημασία της φύσης στο παιχνίδι και τη ζωή.



3. Αποτελέσματα


Ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης.


Ενίσχυση δημιουργικότητας και συνεργασίας.



4. Αξιολόγηση


Παρατήρηση συμμετοχής και ενδιαφέροντος.


Ανατροφοδότηση από τα παιδιά για την εμπειρία.



5. Υλικά


Φυσικά υλικά από τη φύση.


Εργαλεία για κατασκευές (π.χ. κόλλα, νήμα).





7. Εργαστήριο: «Το Παιχνίδι και η Τεχνολογία – Δημιουργία και Κριτική Χρήση»


1. Στόχοι


Να κατανοήσουν τα παιδιά τη σχέση παιχνιδιού και τεχνολογίας.


Να αναπτύξουν κριτική σκέψη για τη χρήση ψηφιακών παιχνιδιών.


Να δημιουργήσουν απλές ιδέες για δικά τους παιχνίδια με ψηφιακά ή αναλογικά μέσα.



2. Δραστηριότητες


Συζήτηση για τα ψηφιακά παιχνίδια που παίζουν και πώς αυτά διαφέρουν από τα παραδοσιακά.


Παρουσίαση απλών εργαλείων δημιουργίας παιχνιδιών (π.χ. Scratch, ζωγραφική χαρακτήρων).


Ομαδική δραστηριότητα σχεδίασης ενός απλού παιχνιδιού ή μιας ιστορίας με παιχνίδι.


Ανάλυση θετικών και αρνητικών στοιχείων των ψηφιακών παιχνιδιών.



3. Αποτελέσματα


Ανάπτυξη ψηφιακών και κριτικών δεξιοτήτων.


Ενίσχυση δημιουργικότητας και συνεργασίας.



4. Αξιολόγηση


Παρατήρηση συμμετοχής και ιδεών.


Αξιολόγηση της δημιουργίας και της συζήτησης.



5. Υλικά


Υπολογιστές ή tablets (αν υπάρχουν).


Υλικά σχεδίασης (χαρτί, μολύβια).


8. Εργαστήριο: «Το Παιχνίδι και η Συνεργασία – Μαθαίνω να Παίζω Μαζί»


1. Στόχοι


Να ενισχυθεί η ικανότητα συνεργασίας και ομαδικότητας στα παιδιά.


Να μάθουν να σέβονται τους κανόνες και τους άλλους παίκτες.


Να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης συγκρούσεων μέσα από το παιχνίδι.



2. Δραστηριότητες


Παιχνίδια συνεργασίας όπου πρέπει να επιτύχουν κοινούς στόχους (π.χ. παιχνίδια με μπάλα, κατασκευές).


Συζήτηση μετά το παιχνίδι για το πώς ένιωσαν, τι δυσκολίες υπήρξαν και πώς τις αντιμετώπισαν.


Ρόλοι σε σενάρια που απαιτούν επίλυση διαφωνιών.


Κατασκευή κανόνων για δικά τους ομαδικά παιχνίδια.



3. Αποτελέσματα


Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων.


Ενίσχυση συναισθηματικής νοημοσύνης.


Βελτίωση επικοινωνίας και συνεργασίας.



4. Αξιολόγηση


Παρατήρηση συμπεριφορών και συμμετοχής.


Ανατροφοδότηση από τα παιδιά για την εμπειρία συνεργασίας.



5. Υλικά


Υλικά για ομαδικά παιχνίδια (μπάλες, σχοινιά κλπ).


Χώρος για παιχνίδι.




9. Εργαστήριο: «Το Παιχνίδι και η Δημιουργική Έκφραση – Φτιάχνω το δικό μου Παιχνίδι»


1. Στόχοι


Να αναπτύξουν τα παιδιά τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.


Να μάθουν να σχεδιάζουν και να οργανώνουν ένα παιχνίδι.


Να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση μέσω της δημιουργίας και παρουσίασης.



2. Δραστηριότητες


Ομαδική εργασία για τον σχεδιασμό ενός καινούργιου παιχνιδιού (κανόνες, υλικά, στόχος).


Κατασκευή του παιχνιδιού με ό,τι υλικά έχουν διαθέσιμα.


Παρουσίαση και δοκιμή των παιχνιδιών από τις άλλες ομάδες.


Συζήτηση για τη διαδικασία δημιουργίας και βελτίωσης.



3. Αποτελέσματα


Ενίσχυση δημιουργικής σκέψης και συνεργασίας.


Ανάπτυξη δεξιοτήτων οργάνωσης και παρουσίασης.



4. Αξιολόγηση


Αξιολόγηση της συμμετοχής και της καινοτομίας.


Ανατροφοδότηση από συμμαθητές και εκπαιδευτικό.



5. Υλικά


Υλικά χειροτεχνίας (χαρτόνια, μπογιές, κόλλα, ψαλίδια).


Χώρος για δημιουργία και παιχνίδι.






3. Εργαστήριο: «Το Παιχνίδι και η Ιστορία του – Αλλαγές και Συμβολισμοί»


Φύλλο Παρατήρησης Βίντεο: 


ΠΑΙΧΝΙΔΙ,Ο ΚΑΘΡΕΠΤΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ(από την αρχαιότητα έως σήμερα)- Εκπαιδευτικη Τηλεόραση



Οδηγίες: Παρακολούθησε το βίντεο με αποσπάσματα από τη ναζιστική Γερμανία, τη Ρωσία,

το Ιράν και την Κίνα. Στη συνέχεια, απάντησε στις ερωτήσεις με βάση όσα παρατήρησες.


1. Σε ποιες χώρες παρουσιάζεται το παιχνίδι; Γράψε τις ονομασίες τους:

-

-

-

-


2. Παρατήρησε τον τρόπο που παίζουν τα παιδιά σε κάθε χώρα:

- Ποια χώρα σου φάνηκε να έχει πιο αυστηρούς κανόνες; Γιατί;

- Σε ποια χώρα είδες πιο ελεύθερο ή χαρούμενο παιχνίδι;


3. Τι κοινά στοιχεία είχαν όλα τα παιχνίδια κουτσού;


4. Τι διαφορές εντόπισες; Γράψε μία ή δύο.


5. Ποια εκδοχή του παιχνιδιού θα ήθελες να δοκιμάσεις; Γιατί;


6. Πιστεύεις ότι το παιχνίδι μπορεί να μας λέει κάτι για την κοινωνία; Τι;


➤ Σημείωσε μια λέξη ή φράση που σου έμεινε από το βίντεο: ___________________________





Φιλοσοφία –Σκοπιμότητα προγράμματος

Το πρόγραμμα εξετάζει το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής. Αρχικά γίνεται μια εισαγωγή στα αίτια, τις επιπτώσεις και τις προτάσεις αντιμετώπισης του ζητήματος.

Πληροφορίες υλοποίησης:

προαπαιτούμενες γνώσεις, προετοιμασία υλικού

 Το πρόγραμμα προτείνεται να υλοποιηθεί από μαθητές/-τριες Ε΄. Όσον αφορά την Ε΄ Δημοτικού, το πρόγραμμα συνδέεται με τη διδακτική ενότητα Καιρός, κλίμα και ανθρώπινες δραστηριότητες (Κεφάλαιο 18) του μαθήματος της Γεωγραφίας

Ε΄ Δημοτικού Τίτλος Αλλάζουμε εμείς όχι το κλίμα

Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου

Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs) (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα). Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας). Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Υπευθυνότητα). Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα). Στρατηγική Σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων).

Σύνδεση με τη Βασική Θεματική

To πρόγραμμα συνδέεται με την κλιματική αλλαγή που αποτελεί μέρος της υποθεματικής με τίτλο: Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές/-τριες: - να αναγνωρίζουν και κατανοούν τις βασικές έννοιες, τα αίτια, τις συνέπειες και τους τρόπους μετριασμού του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής και αντιμετώπισης των συνεπειών του

1 ο Εργαστήριο

ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΓΟ.

Δραστηριότητες –

Οι μαθητές/-τριες: - να αναγνωρίζουν και κατανοούν τις βασικές έννοιες, τα αίτια, τις συνέπειες και τους τρόπους μετριασμού του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής και αντιμετώπισης των συνεπειών του

Γνωριμία με την ομάδα και την κλιματική αλλαγή

1. Δημιουργούνται οι ομάδες των μαθητών (τετραμελείς ή τριμελείς).

2. Η εκπαιδευτικός προβάλλει το βραβευμένο βίντεο -ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΓΟ.

Ακολουθεί συζήτηση και κριτική ανάλυση του βίντεο στην ολομέλεια με τη βοήθεια των παρακάτω ερωτήσεων:

 Τι είναι το κλίμα και ποια η διαφορά του με τον καιρό;

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ;

Το κλίμα της Γης αλλάζει συνεχώς; -

Ωστόσο, οι επιστήμονες έχουν παρατηρήσει πρόσφατα ασυνήθιστες αλλαγές. Για παράδειγμα, η μέση θερμοκρασία της Γης αυξάνεται πολύ πιο γρήγορα από ό, τι θα περίμεναν τα τελευταία 150 χρόνια.

2 ο εργαστηριο

Το κλίμα αλλάζει… η ζωή αλλάζει…

Σε 10 καρτέλες υπάρχουν εικόνες από τις επιπτώσεις και στη λεζάντα αναφέρεται η περιοχή. Σε άλλες 10 καρτέλες υπάρχει ο χάρτης της περιοχής και στη λεζάντα αναφέρεται η επίπτωση. Κάθε ομάδα μαθητών καλείται να αντιστοιχίσει τις καρτέλες με τις εικόνες με αυτές με τους χάρτες των περιοχών, φτιάχνοντας έτσι 10 ζεύγη. 3. Γίνεται παρουσίαση των αντιστοιχίσεων στην ολομέλεια.

3 ο εργαστήριο

1. Μοιράζεται στις ομάδες των μαθητών ένα σενάριο για να γνωρισουν τους φιλους μας , τα αέρια του θερμοκηπίου.

Παρουσιάζεται η μηχανή του χρονου και τους δίνεται η οδηγία:

2 .Ελέγξτε τη Μηχανή Χρόνου Κλίματος για να δείτε πώς άλλαξαν το διοξειδιο του άνθρακαCO 2 και η θερμοκρασία μαζί μέσω του ιστορικού. Η κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τις επιλογές και τα αποτελέσματα της εργασίας της

Αξιολόγηση Εργαστηρίου-

Συνολική αποτίμηση & αναστοχασμός πάνω στην υλοποίηση - Εκδηλώσεις διάχυσης H αξιολόγηση επιχειρείται μέσω της συμπλήρωσης του φύλλου αξιολόγησης που παρατίθεται στη συνέχεια. Οι ομάδες των μαθητών/-τριών προβάλλουν τις παρουσιάσεις που δημιούργησαν, στο πλαίσιο μιας ενδοσχολικής εκδήλωσης παρουσίασης.